Blog

Hoe versnelde digitalisering zorgt voor meer innovatie in het onderwijs

Kansenongelijkheid en het lerarentekort: met beide uitdagingen kampt het onderwijs al langer, en door de coronacrisis komen ze sterker aan het licht. Toch bood COVID-19 ook de kans om innovatie te versnellen. Ineens moest onderwijs op afstand gegeven worden, en moesten de ruimtes van een schoolgebouw optimaal worden gebruikt. Lees in deze blog hoe de pandemie digitalisering in het onderwijs in een stroomversnelling bracht. De hele sector kan de vruchten plukken van hybride onderwijs en slimme schoolgebouwen, ook met beperkte middelen.

Van onderwijs op afstand naar een hybride campus

Toen het kabinet vorig jaar besloot alle schoolgebouwen te sluiten, moest de onderwijssector haastig op zoek naar oplossingen om leerachterstanden te voorkomen. Hybride onderwijs ontwikkelde zich van experiment naar het ‘nieuwe normaal’. Om lesgeven op afstand mogelijk te maken, was een breed toegankelijk digitaal platform nodig. Dat platform moest bovendien ingesteld zijn op netwerken die misschien niet zo vlot werken als in een schoolgebouw – om over veiligheidskwesties nog maar te zwijgen. Een toegankelijke, snelle én veilige tool verhoogt de gebruikersadoptie van leraren en leerlingen. Een bijkomend voordeel is dat zo’n oplossing de digitale competenties van leerlingen verhoogt.

Eén ding is zeker: organisaties die goed anticiperen op de veranderde situatie, profiteren daar ook ná COVID-19 van. Digitaal onderwijs is geaccepteerd, zij het soms met frisse tegenzin. Schoolbesturen zullen bij het begroten voortaan rekening houden met een lagere bezettingsgraad van het gebouw.

Online colleges volgen en terugkijken, is slechts de eerste stap van hybride onderwijs. In de toekomst moet een digitaal platform een verlengde zijn van de fysieke school. Denk aan een online campus, die dankzij het verzamelen van data wordt aangepast aan specifieke behoeftes en doelen van bezoekers. Naast het inzien van roosters en cijfers volg je online je studievoortgang. Het systeem geeft suggesties tot verbeteringen: bijvoorbeeld door een gepersonaliseerd aanbod. Zo’n online omgeving dient niet alleen een formeel doel. Het kan ook een plek zijn om informeel contact te leggen met klasgenoten.

Slimme scholen: eerst drukte meten, dan leerlingen de weg wijzen

In bepaalde fases van de pandemie mochten scholen beperkt open met behoud van de corona-maatregelen, zoals de anderhalve meter afstand. Daardoor ontstond een nieuwe uitdaging: hoe benut je de ruimtes optimaal, zonder de veiligheid van de leerlingen en het personeel in gevaar te brengen? De oplossing is een track and trace-methode, waarbij drukte wordt gemeten met de mobiele devices van bezoekers. Locatiegegevens worden daarvoor gecombineerd met een visuele plattegrond van alle ruimtes in het schoolgebouw.

Onderwijsinstelling Aventus implementeerde dat systeem om een gedeeltelijke heropening in september mogelijk te maken, toen vijftien procent van de bezoekerscapaciteit was toegestaan. “In het verleden moesten we gedrag letterlijk observeren om het te corrigeren”, vertelt Hendri Boer, IT-manager van Aventus. “Nu kunnen we corrigeren dankzij real-time alerts en een visueel dashboard.” Dat dashboard wordt niet alleen ingezet om te controleren of mensen afstand houden, legt hij uit. “Als we bijvoorbeeld zien dat een sanitaire ruimte in het afgelopen uur veel bezocht is, sturen we daar schoonmakers naartoe.”

Nu we langzaam terugkeren naar het ‘oude’ normaal, is deze oplossing niet langer nodig om coronamaatregelen te handhaven. Het systeem biedt echter wel nieuwe mogelijkheden: bijvoorbeeld om de interesse van studenten (letterlijk) te volgen tijdens een open dag, of leerlingen de weg te wijzen als ze een lokaal zoeken. Het zelflerende systeem biedt bovendien facilitaire opties: zo kunnen het licht en de verwarming automatisch uitgezet worden in ruimtes die niet in gebruik zijn. Zonder corona was dit waarschijnlijk niet, of veel later, gerealiseerd. Deze oplossing kan ook helpen een volgende gezondheidscrisis te voorkomen: bijvoorbeeld door de luchtkwaliteit van ruimtes geautomatiseerd te regelen, aan de hand van het aantal mensen in het gebouw.

Omdat het budget van scholen beperkt is, zijn besturen misschien huiverig om dit soort oplossingen te implementeren. Toch is een slim schoolgebouw niet zo duur als het klinkt. In het geval van Aventus hoefde geen nieuwe hardware aangeschaft te worden, maar kon intelligente software in het bestaande wifi-netwerk worden geïmplementeerd. Doordat het systeem nu up-and-running is, plukt de instelling daar in de toekomst de vruchten van.

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Het brede portfolio van Cisco maakt een gecentraliseerde, digitale oplossing mogelijk: verschillende architecturen als Networking, Security en Collaboration staan met elkaar in verbinding.

Benieuwd naar hoe 3 technische oplossingen om hybride onderwijs te verbeteren? Of hoe je zorgt voor werkverlichting en een zorgeloze studieloopbaan? Lees dan het e-book of whitepaper door op de links te klikken.