Blog

Geef patiënten een betere en aangenamere ervaring door het ziekenhuis te digitaliseren

Digitalisering was voor ziekenhuizen een lange termijnvisie, maar de uitbraak van COVID-19 maakte deze ontwikkeling urgent. Hoe zorg je dat wachtkamers niet te druk worden? Wat doe je met patiënten die een consult nodig hebben, maar hun huis niet uit mogen? Digitale oplossingen voor dit soort kwesties zijn in het afgelopen jaar succesvol doorgevoerd en geaccepteerd. Ze verkorten wachttijden, verlichten administratieve rompslomp, maar verbeteren bovenal de ervaring van patiënten. Lees in deze blog hoe zorgverleners daar ook in de toekomst de vruchten van plukken.

Voorkom wachtrijen met digitale consults

Een digitaal consult was het afgelopen de meest gebruikte vorm om drukte in ziekenhuizen en zorginstellingen te voorkomen. Of zo’n digitaal consult werkt, valt of staat bij de uitvoering. Dokter en patiënt haken af als een de video hapert of van slechte kwaliteit is, of het leidt tot gemiste diagnoses. Toch zijn de voordelen duidelijk: de wachtkamer stroomt minder vol als je reguliere zaken op afstand bespreekt. Daarnaast bespaart het patiënten een autorit naar de huisarts of het ziekenhuis.

Een toegankelijk platform dat op elk apparaat werkt, maakt digitale consults succesvoller. Zo introduceerde network integrator Avit een oplossing gebaseerd op Cisco’s Webex. Een ingewikkelde installaties is niet nodig, geavanceerde technologie evenmin. Deze oplossing vervangt fysieke consults niet, maar biedt in veel andere situaties wél uitkomst. Denk aan het toelichten van testresultaten, medicijnadvies of een verwijzing naar een specialist.

Aangenamere patiëntervaringen met een digitale vragenlijst

Digitale consults gaan goed samen met een digitale vragenlijst, om vooraf informatie over de zorgvraag te verzamelen. Toch blijken formulieren vaak niet ingevuld of incompleet, waardoor dat in het ziekenhuis alsnog moet gebeuren. Een gemiste kans: misschien bepaalt de dokter op basis van de gegevens wel dat een consult niet nodig is. Dat voorkomt een onnodig ziekenhuisbezoek.

Door de omgeving van een digitale vragenlijst toegankelijk en gebruiksvriendelijk in te richten, is de kans groter dat mensen formulieren invullen. Door voltooide vragenlijsten in het centrale dossier van het ziekenhuis op te nemen, kan de dokter zich beter voorbereiden. Daarnaast is het mogelijk de ervaring van de patiënt op meerdere vlakken te verbeteren.

Op basis van de ingevulde gegevens kan de patiënt gepersonaliseerde informatie over het aankomende consult toegestuurd krijgen. Ook is een reminder voor zijn afspraak mogelijk, naast informatie over de locatie en details van het consult. Dat verlicht de stress die een ziekenhuisbezoek vaak met zich meebrengt.

Spoor apparatuur op en verbeter navigatie met track and trace

In noodgevallen is het belangrijk dat medische hulpmiddelen, zoals een beademingsapparaat of insulinespuit, snel voor handen zijn. Toch is dat in de hectiek en schaal van het ziekenhuis niet vanzelfsprekend. Apparatuur kan kwijtraken, helemaal in een gezondheidscrisis als COVID-19.

In de Calderdale en Huddersfield-ziekenhuizen in Engeland lossen ze dit op met een combinatie van locatie-services, het wifi-netwerk en slimme software. Door een label met wifi-ontvangst aan medische hulpmiddelen te bevestigen is precies te zien waar het apparaat zich bevindt. Deze labels sturen hun locatie om de zoveel tijd naar een centraal systeem. Via toegankelijke software zien medewerkers precies waar het item is.

Deze track and trace-methode kan ook ingezet worden om drukte te meten, door het mobiele apparaat van elke bezoeker te traceren. Het UMC in Utrecht past dit systeem in de praktijk toe. Door locatiedata te koppelen aan een visueel dashboard, is precies te zien waar de situatie uit de hand loopt. “Een beveiliger krijgt een berichtje als mensen te dicht bij elkaar staan, zodat hij in kan grijpen”, vertelt Corné Mulders, CIO van het UMC.

Het traceren van devices kan moeiteloos worden ingezet voor andere doelen. Denk aan het verbeteren van de incheck-procedure. “Bij sommige ziekenhuizen moet je nu je ID laten zien aan een grote machine. Dat is niet heel vriendelijk”, vindt Mulders. “Zou het niet mooier zijn om een berichtje te krijgen als je het ziekenhuis binnenwandelt, met de boodschap: ‘de dokter is klaar om je te zien?'”

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Het brede portfolio van Cisco maakt een gecentraliseerde, digitale oplossing mogelijk: verschillende architecturen als Networking, Security en Collaboration staan met elkaar in verbinding.

Benieuwd hoe technische oplossingen zorgen voor efficiënte zorg in het ziekenhuis en vanuit huis? Of hoe je zorgt voor minder rompslomp, werkverlichting en betere patiëntervaring? Download dat het e-book of whitepaper door op de links te klikken.