Blog

Generatie Z komt eraan: tijd om je werkplek daarop in te richten

Niet alleen technologische vooruitgang heeft impact op onze manier van werken. Ook demografische ontwikkelingen zorgen ervoor dat er andere verwachtingen en eisen ontstaan. Zo zal in 2025 75 procent van de werkende bevolking bestaan uit millennials en zal de opkomst van Generatie Z snel volgen. Generatie Z, de generatie van na 1996, staat bekend als digital native, is nog meer technologie-georiënteerd en overtreft millennials in aantal. Organisaties die straks succesvol willen zijn, moeten dus nu al rekening houden met de andere werkwensen van Gen Z. Hoe laat je hen samenwerken met andere generaties?

De laatste babyboomers gaan bijna met pensioen, terwijl Z de arbeidsmarkt bestormt. Dat betekent dat vier generaties samenwerken, want we hebben ook nog de generatie X (1961-1980) die aan de millennials voorafgaat. Al deze generaties hebben andere werkstijlen. Babyboomers communiceren veel per telefoon, X mailt en sms-t, terwijl millennials graag whatsapp en social media gebruiken. Z is weer vertrouwder met audioboodschappen, virtual reality en artificial intelligence.

Volgens Gartner is GenZ graag op zichzelf en hebben ze daarom liefst een eigen werkplek, die ze niet met anderen hoeven te delen. ‘De intieme relatie die ze hebben met hun apparaten maakt hen minder sociaal dan millennials’, concludeert Gartner.

Wat kenmerkend is voor GenZ?

Een paar weetjes over de Generatie Z:

Gen Z is mede gevormd door de kredietcrisis. Dat bepaalt hun kijk op werk en inkomen. Wat hen uniek maakt:

  • Technologie zit in hun DNA.
  • Ze plannen graag ver vooruit.
  • Ze zoeken meer (financiële) stabiliteit.
  • Ze zijn zelfbewust en uitgesproken.
  • Ze zijn pragmatisch.
  • Ze zijn hoogopgeleid en hebben studieschulden.

Wat verwacht GenZ van een organisatie?

Generatie Z wil op een ondernemende manier kunnen werken, maar wel in een stabiele, veilige omgeving. Ze kiezen daarom eerder voor een gevestigde organisatie dan een startup. Daarnaast verwachten ze dat een werkgever oog heeft voor een goede work-life balance. Ze vinden het belangrijk dat flexibiliteit wordt geboden door waar en wanneer je wilt te kunnen werken. Ten derde heeft Generatie Z diversiteit hoog in het vaandel staan en werken ze het liefst voor bedrijven waarin je dit terugziet in het personeelsbestand. Tot slot, waardeert Generatie Z bedrijven waarvoor duurzaamheid geen holle kreet is en vinden ze het belangrijk dat hun organisatie daadwerkelijk bijdraagt aan een betere leefomgeving.

Wat betekent dit in de praktijk?

Hoe digitaal Gen Z ook is het is niet zo dat ze liefst alleen maar digitaal communiceren. Communicatie in persoon vinden ze ook belangrijk. Tot voor kort vonden in grote organisaties vergaderingen voor 60 procent op die manier, oftewel fysiek, plaats. Gartner voorspelde al dat dit door demografische veranderingen in 2024 nog maar 25 procent zou zijn. Door de COVID-19-crisis is de overgang naar meer remote werken in een stroomversnelling gekomen.

Generaties verbinden met een platform

Na COVID-19 lijkt de kantoortuin zijn langste tijd te hebben gehad. De noodzaak tot remote werken wordt mogelijk nog versterkt als door social distancing minder vierkante meters beschikbaar zijn. Kantoor wordt in het nieuwe normaal meer een ontmoetingsplek. De inrichting komt tegemoet aan de verscheidenheid aan werkwensen. Met een mix van open en gesloten ruimtes en huddle rooms. Dat zijn kamers met een scherm, waarin een team ongestoord op afstand contact kan hebben met collega’s of klanten op afstand.

Technologie laat fysiek en virtueel samenwerken versmelten door de focus op gebruiksgemak. Denk aan het starten van een videovergadering met een stemcommando, automatisch transcriberen van wat in het overleg is gezegd en het doorzoekbaar maken van deze content.

Cisco ontwikkelde zelf een uitgebreid portfolio aan hard- en software voor een optimale gebruikservaring. Met name de platforms voor vergaderen en samenwerken brengen de generaties met elkaar in contact, vanaf elke plek en op elk moment. De geïntegreerde chatfunctie compenseert voor de werkers op afstand het gemis van het praatje bij de koffieautomaat. Goede kwaliteit video komt tegemoet aan de behoefte om elkaar te zien. Doordat reistijd vervalt, draagt deze techniek bij aan een beter milieu. De platforms zijn schaalbaar en snel uit te rollen. Slimme snufjes laten teams efficiënter werken, helpen kosten besparen en stellen organisaties in staat om alle werkwensen te ondersteunen van generatie Z.

De toekomst is vandaag. Het nieuwe normaal vergt ook voor werkgevers aanpassingen. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je als werkgever klaar bent voor die manier van werken? In ons whitepaper ‘Veilig en effectief: is op afstand samenwerken echt de toekomst’ gaan we in op deze vraag, bespreken we de trends die op afstand werken aanjagen en bespreken we de koplopers op dit gebeid. Of neem vrijblijvend contact op.

Neem contact op

Neem contact op 

Nieuwsgierig geworden naar de slimme oplossingen voor Collaboration, Security of Workplace Transformation? Wij staan altijd voor je klaar. Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Neem contact op